۱۳۹۷ مرداد ۱۹, جمعه

محیط زیست

مجید نواندیش : در مقاله تاملی بر انواع گناهان و قاعده زرین[5] گفته شد که معتقدم دو دسته گناه بیشتر نداریم. البته اکنون معتقدم که گناهان محدوده وسیعتری دارد و لازم است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در تجربه معنوی که در آن زمان داشتم، نیروهای شر از پروردگار درخواست کردند که گناه سومی تحت عنوان ظلم به زمین به انواع گناهان افزوده شود. پروردگار موافقت کردند که آن فقط یک مکروه جدی قرار گیرد.

در سوره حجر آیه 16 تا 18 داریم:
16) و به یقین ، ما در آسمان برجهایی قرار دادیم و آن را برای تماشاگران آراستیم.
17) و آن را از هر شیطان رانده شده ای حفظ کردیم.
18) مگر آن کس که دزدیده گوش فرا دهد که شهابی روشن او را دنبال می کند.

درین آیات اشاره شده است که شیاطینی که استراق سمع می کنند شهابی روشن آنها را دنبال می کند. ملائکه بصورت غیررسمی می گویند عبارت بیان شده بصورت مَجاز بیان شده است. مجاز در ادبیات را به کارگیری واژه و سخن در معنای دیگر و غیر واژگانی آن به شرط وجود قرینه گفته اند. تصور میکنم شیاطینی که استراق سمع می کنند، با چیزی تحت تعقیب قرار می گیرند که به علت وجود قرینه، از کلمه شهاب استفاده کرده اند (ملائکه می گویند تقریبا این است).

تصور می کنم این آیه، به نکته ای هم اشاره می کند، اینکه پروردگار قادر هستند، شهاب ها را در هنگام جدا شدن از قطعه اصلی یا بطور کلی، جهت دهی نمایند. در ویکیپدیا آمده است که برپایه آخرین پژوهش ها ثابت شده است که برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین در حدود 65 میلیون سال در مکزیک عامل انقراض دایناسورها و تقریبا 75 درصد از گونه های زنده روی زمين بوده است. رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن در اصل آخرین انقراض بزرگی است که بر روی زمین رخ داده و به همین دلیل مورد توجه است که منجر به گوناگونی پستانداران و سرانجام پیدایش انسان شد[1].

همچنین درباره پیدایش حیات بر روی زمین، ویکیپدیا می گوید دو احتمال برای منشاء  مولکول های آلی اولیه بر روی کره زمین مطرح است. اول : منشاء زمینی که مولکولهای آلی با کمک انرژی ناشی از تصادف اجرام آسمانی و سایر منابع انرژی (مانند انرژی الکتریکی) در زمین بوجود آمده اند. دوم: منشاء برون زمینی که مولکولهای آلی توسط اجرام آسمانی چون کندریت های کربنه (سنگ های آسمانی بدون نشانه ای از ذوب شدن یا تغییر) یا به طور مستقیم و به شکل مولکول های آلی یا اشکال اولیه حیات از فضا بوسیله جاذبه زمین به کره زمین راه یافته اند.
مشاهدهات انجام شده در سایر اجرام سماوی جای هیچ شکی باقی نگذاشته است که آمینواسیدها در جاهای دیگری از منظومه شمسی غیر از زمین نیز بوفور یافت می شوند. اولین نشانه ها از شهاب سنگ هایی بدست آمد که گرفتار میدان گرانشی زمین شده و بر سطح این سیاره سقوط کرده اند[2]. ملائکه بصورت غیر رسمی پیدایش مولکول های آلی و حیات از طریق شهاب سنگ ها را رد می کنند.

پروردگار می فرمایند (حدیث قدسی):
ای همه انسان ها، با شما سخن می گوییم. بدانید! زمین را به حکم امانت به شما سپردیم. بر شما باد به حفظ و نگهداری آن. این دنیا ملعبه نیست. شوخی نیست. بدانید و آگاه باشید! ما زمین را برای بوجود آمدن شما پروراندیم. دایناسورها را ما منقرض کردیم. سهل است بر ما منقرض کردن شما. زمین از شما در رنج است. بدانید و آگاه باشید! به همه شما سفارش می کنیم در حفظ و نگهداری زمین. در پاسداشت زمین، موجودات زمین اعم از وحشی و غیر وحشی، حفظ درختان و جنگل ها بکوشید. بر شما سخت نگرفتیم. آن را کراهتی جدی قرار دادیم. اما اگر شنوا نباشید، صبر ما بسیار است. لیکن، قدرت ما هم فراتر از باور شماست. نسلتان می بریم و زمین را از نو آماده می کنیم. بدانید و آگاه باشید! شما انسان ها نزد ما عزیزید. اما حرمت و قدمت زمین نزد ما بیشتر از شما انسان هاست. اگر دین نداشته باشید، شانس حیات از شما نخواهیم گرفت. اما در صورتیکه بقای زمین به خطر اندازید، حیاتتان به خطر خواهد افتاد، چه بوسیله خود چه بوسیله ما. این تهدید و ارعاب نیست. جدی است. صلاحتان در پاسداشت گهواره تان زمین است.

پروردگار می فرمایند (حدیث قدسی):
بدانید و آگاه باشید! از قطع درختان بپرهیزید. جنگلها را حفظ نمایید. بر شما باد به حفظ گونه های نادر چه گیاهی چه حیوانی. اما برای کاربردهای مجاز، مختارید بر قطع درختان. از حیوانات محافظت کنید. حرام کردیم بر شما شکار برای تفریح را. حرام کردیم بر شما شکار گونه های نادر و کمیاب را حرام کردیم بر شما مصرف گوشت پرندگان مهاجر را و شما را به شفقت و مهربانی با حیوانات توصیه می کنیم. بر شما باد بر عدم اسراف و تبذیر در مصرف گوشت. بر شما باد بر کاهش مصرف انرژی. این حکم برقرار است تا هنگامی که تعادل به چرخه حیات باز گردد. تمام.

دلیل توصیه به عدم اسراف در مصرف گوشت، بدین دلیل می باشد که طبق ویکیپدیا تحقیقات نشان داده است که در پدیده گرمایش جهانی، احشام نقش موثری دارند. فائو در سال 2006 با انتشار گزارشی با نام سایه بلند احشام عنوان نمود که پرورش دام ها جهت استفاده بشر، عامل ایجاد 18% از مجموع آلاینده ها و گازهای گلخانه ای است. درصد مزبور، رقمی بیش از سهم وسایل نقلیه در سرتاسر جهان در تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می دهد[3].

بطور کلی در میان احشام علی الخصوص گاوها نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارند. گاز متان خروجی از معده گاو یکی از بزرگترین منابع تولید گرما در جو کره زمین است. الکساندر هریستوف، متخصص تغذیه لبنی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این زمینه می گوید: اگر گاز متان روده های گاوها را به عنوان بزرگترین منبع انتشار گاز گلخانه ای بدانیم و بتوانیم در حدود 30 درصد از آن را کنترل کنیم، یکی از بزرگترین کارها در جهت حفظ جهان از تغییرات جوی انجام داده ایم[4].

پروردگارت است سخن می گوید (حدیث قدسی):
شما را از آلوده کردن دریاها، جنگل ها، برکه ها و کلا محیط زیست بر حذر می داریم. بر شما باد به پاکیزه نمودن محیط زیست که در نزد خدا پاکیزه کنندگان عزیزند و مقامی بزرگ دارند. تمام.

پروردگارت سخن می گوید (حدیث قدسی):
بر شما باد بر حفظ محیط زیست. مجمل گوییم. اینبار کلیات بیان کنیم و از ذکر جزییات خودداری کنیم. هر آنچه بر روش عقل است در حفظ محیط زیست پسندیده و حداقل مستحب است. بر شما باد بر رعایت حق محیط زیست. تمام.

حدیث قدسی به گفته پروردگار و ملائکه، حدیثی می باشد که خطاب به همه مردم می باشد و برای همه آنها نافع و سودمند می باشد. لازم به ذکر است که پروردگار بصورت غیر رسمی می گویند بدلیل پیچیده شدن و گستردگی زندگی انسان ها، افزایش استثنائات و غیره، اینبار قرار نیست همه احکام دین با جزییات بیان شود. بلکه روش و شیوه عملکرد، کلیات احکام بیان می شود تا انسان ها با عقل خود بتوانند راه و روش درست زندگی کردن و عمل کردن را تشخیص دهند و دستورات دین را خودشان بتوانند درست استخراج نمایند.

مراجع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر