۱۳۹۷ مهر ۲۰, جمعه

احکام نماز و حج

نماز
مجید نواندیش : نماز خواندن از جمله اثرات مهم آن این است که روحیه تسلیم پذیری نسبت به حق در انسان بوجود می آورد. اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر حق. بنده بر حسب تجربه متوجه شدم که عموما انسان های مغرور و متکبر حاضر به خواندن نماز نیستند. از دیگر اثرات نماز تقویت روحیه مسئولیت پذیری و وظیفه گرایی در انسان می باشد. انسان ها می دانند وظیفه ای دارند که هر روز باید ادا کنند. در برابر ان احساس تکلیف می کنند. از جمله دیگر اثرات نماز در صورت با توجه خواندن، افزایش دقت و تمرکز می باشد. توصیه عرفا و ائمه به خواندن نماز در کمال توجه و دقت می باشد. نماز در صورت خواندن درست می تواند منجر به تقویت دقت و تمرکز انسان شود.

همانطور که در مقاله شناخت ارواح(2) [1] گفته شد، عقل انسان میل به تعبد و اطاعت ندارد. اما روح انسان میل به تعبد و اطاعت دارد. نماز، روحیه اطاعت پذیری و تسلیم پذیری در برابر حق را در انسان تقویت می کند.

ملائکه بصورت غیررسمی درباره نماز می گویند، شاید شما حس کنید به درجه ای از انسانیت رسیدید که دیگر نیاز و احساس به نماز خواندن ندارید. ممکن است نماز برایتان احساس تکراری و یکنواخت بودن بدهد و ما این را درک می کنیم. اما بدانید خداوند عادل است و به دلیل رعایت عدالت در مورد نخواندن نماز، یا قضا شدن نماز تمامی مسلمانان را به نحو یکسانی مورد بازخواست و مواخذه قرار میدهد.

تجربه معنوی خودم این است که نماز رابطه ای است فقط بین بنده و خداوند. حتی ملائکه و فرشتگان در چگونگی بجا آوردن آن ، نحوه انجام آن و ... حق دخالت ندارند. تصور میکنم انسان هیچگاه بی نیاز از دعا و درخواست اهدنا الصراط المستقیم نمی شود. انسان همواره نیازمند است که طالب حرکت در جهت حق و صراط مستقیم باشد. انسان هیچگاه از مکر شیاطین ایمن نخواهد بود. بزرگان دینی ما داستان های مختلفی درباره عاقبت بخیری ذکر کرده اند تا اهمیت آن را ذکر نمایند. چه بسا گنهکارانی بوده اند که در لحظات آخر زندگی عاقبت بخیر شده اند و چه بسا عارفان و ریاضت کشانی بوده اند که در روزهای آخر عمر عاقبت بشر شده اند.

نماز آیات وقتی لازم و ضروری می باشد که فرد دچار ترس و وحشت بشود. در گذشته مردم دلیل کسوف و خسوف را نمی دانستند و لذا دچار ترس و وحشت می شدند. برای همین آن موقع لازم بود نماز آیات بخوانند. اما دیگر امروزه مردم دچار ترس و وحشت نمی شوند ، لذا خواندن نماز آیات بخاطر کسوف و خسوف لازم نیست. اما بعد از زلزله، طوفان های بزرگ ، سیل افرادی که دچار ترس و وحشت می شوند لازم است که نماز آیات بخوانند بلکه آرامش پیدا کنند. منظور از بعد، زمانی می باشد که اسکان یافته اند یا خطر برطرف شده است. ملائکه از جانب پروردگار این حکم را تصدیق می کنند.

حکمی از جانب پروردگار بیان می گردد:
دریافت پول ، کالا و غیره تحت هر عنوانی هدیه و حقوق و غیره بابت خواندن نماز واجب مثلا برای امام جماعت مبطل نماز واجب بوده و آن نماز باطل می باشد. این حکمی است که صادر می شود و شوخی بابت آن وجود ندارد. نیت نماز واجب باید خالص و کاملا قربه الی الله باشد. ایجاد هر گونه شبهه ناخالصی در نیت آن سبب باطل شدن آن نماز می باشد. اصلا برای نماز واجب دریافت کردن پول بی معنی است. اگر واجب است دیگر چرا باید پول دریافت کرد؟ اگر برای خدا خوانده می شود. پول دریافت کردن بابت آن و پول پرداخت کردن بابت آن بی معنی است فرقی هم نمی کند آن نماز در جایگاه امام اقامه گردد یا ماموم. از این نظر فرقی بین امام و ماموم نیست. هر دو در حال عبادت و بجا آوردن واجب پروردگار هستند.



انسان میخواهد بینی اش را تمیز کند، راست دست ها عموما با دست چپ انجام می دهند. همچنین مقعد خود را بخواهند تمیز کنند عموما با دست چپ می کنند. حکم جدیدی توسط پروردگار بصورت غیر رسمی صادر می شود، بهتر است چپ دست ها وضو، غسل و .... را بر عکس انجام دهند. یعنی اول دست یا سمت چپ را بشورند بعد دست یا سمت راست را. البته باز هم مختارند. اینطور برایشان بهتر است، بماند چرا؟

حج

ملائکه بصورت غیر رسمی از جانب پروردگار اعلامی کنند حج را برای مسلمانان بغیر از ساکنان عربستان بطور موقت حرام می گردد. چون حافظ مناسبی از بیت الله حرام نبودند، این نعمت از آنان گرفته می شود. چون در وقوع حوادث منا عمد داشتند و شیطنت کردند. مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین.

در تجربه معنوی، نیروهاش شر از پروردگار تقاضا کردند که حج بعلت شیطنت عربستان کاملا حرام شود. اما پروردگار فرمودند داده شد اما مشروط تا وقتی که عربستان از تفرقه اندازی دست بر دارد و در جهت حفظ وحدت مسلمانان بکوشد.

مراجع
[1] https://dolphinmaghalat.blogspot.com/2018/09/2_14.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر